Musical Ethnology

Detail auf kleines Akkordeon

The subject area Musical Ethnology was founded in 1988 on the initiative of the music educator Josef Sulz at the University Mozarteum, Innsbruck location. Since 2000 it has been part of the Department of Musicology and has been directed by Thomas Nußbaumer since 2001. The Department is the first and only university research institution in Western Austria and the EU region Tyrol-South Tyrol-Trentino that is primarily concerned with ethnomusicology / folk music research.

Subject Area of Musical Ethnology
+43 676 88122 345
thomas.nussbaumer@moz.ac.at

Department of Musicology
(Location Innsbruck)  

The main focus is on the study of traditional music and everyday musical culture in Western Austria, especially in Tyrol and South Tyrol, and on participation in ethnomusicological research activities in the Alpine countries (also by organizing symposia). Research projects are also carried out abroad (e.g. in Iowa, USA, on the music of the Old Order Amish).

The subject area maintains intensive contacts with numerous musicological, ethnomusicological and folkloristic institutions in Germany and abroad within the framework of joint projects. It has an extensive audiovisual archive with ethnomusicological field recordings mainly from the Alpine region. They reflect the research focus of the department since 1988.

  • Processing of the Tyrolean and Vorarlberg holdings of the Sonnleithner Collection (1819) (since 2016)
  • Field research on the music of the Old Order Amish of Kalona, Iowa (field trips 2005, 2009, 2012, 2015, 2019)
  • Field research on the role of music in the Amana Colonies, Iowa (field trips 2005, 2009, 2012, 2015)
  • Field research Dreiländereck (A/CH/I) with recordings on musical folk culture in the regions of Oberes Gericht, Obervinschgau and Unterengadin (since 2008)
  • Music of minorities in Tyrol (2004, 2005)
  • Field research on the topic of "Music and customs Tyrol/South Tyrol" with a focus on "Anklöpfeln/Klöckeln" (field research among others.in the Tyrolean Unterland, in the Sarntal, Grödental, Pfunderertal) and "music and carnival" (research work in Telfs, Nuremberg, and other places).(since 2000)
  • Documentation of the folk music situation in Tyrol as part of the project "Folk Music in Conversation" (1998-2001)
  • Basic research on the evaluation of the South Tyrolean collection of Alfred Quellmalz (approx. 3.000 magnetophone recordings of surviving South Tyrolean folk music from 1940-1942), also as a contribution to the problem of "folk music in National Socialism" (1995-2001)
  • Field research with singers and musicians in the Zillertal, Brixental, Ötztal, Passeiertal, Schnalstal (Tyrol/South Tyrol), Lammertal and Gasteinertal (Salzburg) as well as selectively in numerous Tyrolean and South Tyrolean villages (since 1990)

The department organises international symposia on folk music research in the Alpine countries. The previous topics were:

  • 1988: Volksmusik und Wirtschaft
  • 1990: Die Improvisation in der Volksmusik der Alpenländer
  • 1992: Der authentische Volksgesang in den Alpen
  • 1994: Tanzmusik im Alpenraum
  • 1996: Musik im Brauch der Alpenländer
  • 1998: Religiöse Volksmusik in den Alpen
  • 2000: Musikpädagogik und Volksmusikforschung. Chancen einer Zusammenarbeit
  • 2002: Inspiration Volksmusik. Alpine Klangwelten und Komposition
  • 2004: Musica Alpina? Zur Interkulturalität von Volksmusik in den Alpen
  • 2008: Historische Quellen der Volksmusik in den Alpen – und die Gegenwart
  • 2010: Polaritäten? „Volksmusik“ in den Alpen zwischen Funktionalität, Pflege und Wettbewerb
  • 2012: Innovationen. Das Neue in der Volksmusik der Alpen
  • 2013: Zur (alpenländischen?) Frühgeschichte des Walzers
  • 2014: Volksmusik & Wettbewerb / Folk Music & Competition
  • 2016: Jodeln. Zur Geschichte und Praxis des registerwechselnden Singens
  • 2018: Mehrstimmigkeit Alpenraum
  • 2021: Glocken im Alpenraum - zwischen Signal und Klangkunst
  • 2022: Tanzmusik im Alpenraum. In Erinnerung an Rudolf Pietsch

The following symposia were co-organised in cooperation partnership:

  • 2003: Cesar Bresgen. Komponist und Musikpädagoge im Spannungsfeld des 20. Jahrhunderts (mit dem Institut für Musikwissenschaft und fächerübergreifende Studien der Universität Mozarteum Salzburg u. a.)
  • 2014: Europäische Mehrstimmigkeiten – Polyphonies européennes (mit dem Frankreich-Schwerpunkt der Universität Innsbruck)
  • 2015: Polemische Arien. Zykan, Pirchner und Wisser als Akteure in Kontroversen (mit dem Schwerpunkt Wissenschaft & Kunst, Mozarteum & Universität Salzburg)
  • 2021: Zwischen den Saiten - Die Einfachpedalharfe zurzeit Joseph Haydns und die (Tiroler) Volksharfe (mit „harfenlabor“ und zahlreichen musikalischen Institutionen in Tirol)
  • 2023: Analytische Zugänge zur Volksmusik heute. Symposium zum hundertsten Geburtstag von Walter Deutsch (mit dem Institut für Volksmusikforschung und Ethnomusikologie der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien)
  • 2023: Keltische Saitenspiele. 2. Harfenbiennale Innsbruck (mit „harfenlabor“ und zahlreichen musikalischen Institutionen in Tirol)
People
Skip slider
Jump to slider start