Reinhard Blum | © Elsa Okazaki
Senate
Teacher
BR 1
Curricularcommission

Reinhard Blum

Teacher of Practical Piano SkillsDepartment Music Education Innsbruck

Reinhard Blum has been a lecturer for piano practice at the Department of Music Education in Innsbruck since 1997. In research and teaching, he focuses on instrumental didactics, piano methodology and educational issues in the field of practical piano playing in schools.

Reinhard Blum studied music education/instrumental music education, instrumental/vocal pedagogy as well as piano and piano chamber music with Alfons Kontarsky at the Mozarteum University. In addition to solo and chamber music activities, composition and arrangement, he is interested in the reception and communication of film music. As chairman of the curricular commission for music education and instrumental music education, he has helped to shape several curricular transformation processes, including the introduction of the BA-MA teacher training course in the teacher training network West in 2015 as part of the NEW teacher training program. From 2011 to 2022 he was deputy head of the Department for Music Education in Innsbruck and is a member of the Senate of the Mozarteum University.

In 2019, the project developed in cooperation with Christian Kraler (University of Innsbruck) "voice & piano" - artistic-music-pedagogical personality development and school-practical piano playing awarded the "Ars Docendi" recognition prize in the category "research-related or art-led teaching".

Vorträge:

  • „Fundamentale Ideen“ in der Klaviermethodik - ganzheitliche Zugänge zum (praktischen) KlavierspielLange Nacht der Forschung 2022, Universität Mozarteum/Department Musikpädagogik Innsbruck, 20. Mai 2022.
  • Die magische Zahl 7 und ihre Bedeutung (nicht nur) in der Musik, KinderUni Salzburg 2022, Universität Salzburg, 12. April 2022.
  • Lernseitige Potentiale in der Klavierpraxis. Gesellschaft fĂĽr Musiktheorie / Tagung Arbeitsgemeinschaft Klavierpraxis, Hochschule fĂĽr Musik Frankfurt, 27. September 2021. 
  • "voice & piano" - Ăśber die Bedeutung kĂĽnstlerischer Kompetenzen in Lehrer*innenbildung und Musikunterricht (mit Christian Kraler, Universität Innsbruck). OEAD - Bologna Tag 2020 "Think Big: Institutionelle Lehrstrategien und deren Umsetzung an österreichischen Hochschulen", interaktiver Livestream vom City Campus der FH Wiener Neustadt, 22. Oktober 2020.
  • Fundamentale Ideen in der Klavierdidaktik. Gesellschaft fĂĽr Musiktheorie / Tagung Arbeitsgemeinschaft Klavierpraxis, Hochschule fĂĽr Musik Frankfurt, 23. September 2019.         
  • Die KlavierĂĽbung als Chance fĂĽr eine Klavierpraxis des 21. Jahrhunderts. Int. Symposium "Klavierpraxis und Selbstbegleitetes Singen", Universität Mozarteum/Department Musikpädagogik Innsbruck, 08. November 2018.
  • The Magical Number Seven Plus Or Minus Two - wissenschaftliche Zugänge zum praktischen Klavierspiel. Gesellschaft fĂĽr Musiktheorie / Tagung Arbeitsgemeinschaft Klavierpraxis, Hochschule fĂĽr Musik Frankfurt, 8. Oktober 2018.         
  • KĂĽnstlerisch-musikpädagogische Persönlichkeitsentwicklung und Schulpraktisches Klavierspiel. Klausurtag zum Thema Klavierpraxis am Ludwig van Beethoven Institut fĂĽr Klavier und Cembalo in der Musikpädagogik, Universität fĂĽr Musik und darstellende Kunst Wien, 26. Mai 2018.

Posterpräsentationen

  • Blum, R. (2017) KĂĽnstlerisch-musikpädagogische Persönlichkeitsentwicklung am Beispiel Schulpraktisches Klavierspiel (Posterpräsentation beim Ă–FEB-Kongress, 20.-22. September 2017 in Feldkirch)

Organisation Tagungen/Symposien:

  • Klavierpraxis im Fokus des modernen Musikunterrichts, Do 9. / Fr 10. November 2017 in Innsbruck (gemeinsam mit Univ.-Ass. Dr. Johannes Steiner)
  • Klavierpraxis und selbstbegleitetes Singen, Do 8. / Fr 9. November 2018 in Innsbruck (gemeinsam mit Univ.-Ass. Dr. Johannes Steiner)

Publikationen

  • Blum, R. (2022). Piano practice in music teacher education: A cyclical stage learning modelEducational Forum, 34(1).
  • Blum, R. (2021). Klavierpraxis. Aspekte eines integrativen KĂĽnstlerischen Hauptfachs. In: Ders., Steiner, J. (Hrsg.), Klavierpraxis und Selbstbegleitetes Singen. MĂĽnster, New York: Waxmann, S. 19-34.
  • Blum, R. & Murnig, C. (2021). Alternative Spieltechniken am und im Klavier. In: Ders., Steiner, J. (Hrsg.), Klavierpraxis und Selbstbegleitetes Singen. MĂĽnster, New York: Waxmann, S. 97-112.
  • Blum, R. (2019). KĂĽnstlerisch-musikpädagogische Persönlichkeitsentwicklung und Schulpraktisches Klavierspiel. In: Ders., Steiner, J. (Hrsg.), Klavierpraxis im Fokus des modernen Musikunterrichts. MĂĽnster, New York: Waxmann, S. 25-45.
  • Blum, R. & Kraler, C. (2018). Zur Bedeutung der Klavierpraxis fĂĽr den modernen Musikunterricht. In W. Aigner, E. Christof & J. Köhler (Hrsg.), Musikerziehung – musikalische Bildung? Zum Stellenwert von Musik in der Schule. Schulheft 4, 147-158.

Herausgeberschaften