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Bachelor programme / Diploma programme Instrumental Education

From the academic year 2016/17 new admission requirements for school teacher accreditation programme are announced.
If you want to start at the location Salzburg, observe the regulation on the admission procedure at the location Salzburg and the deadlines for registration for admissions procedure under www.zulassunglehramt.at

If you want to start at the location Innsbruck, inform yourself at LEHRERiNNENBILDUNG WEST and observe the regulation on the admission procedure at the location Innsbruck.

Sign up in time at www.zulassunglehramt.at and you will complete modules A and B.
Log in time also to the artistic entrance examinations for the desired teaching subject at the respective location.


On Location Salzburg the teacher training programme can be started only as bachelor since October 2013 and on location Innsbruck the bachleor programme can also be started since October 2015 in the subjects of Music Education and instrumental music education.

Also in the new teacher training programme the subject "Music Education" has to be combined with a second teacher training subject.  The bachelor programme lasts eight and the master programme four semesters.


The major Music Education must be combined with a second teaching subject.
The combination with the teaching subject Teaching an instrument at the Universität Mozarteum Salzburg is possible and assumes proof of artistic achievements on two instruments in the context of a separate enrolment exam.

Gegenstand und Ziel


Das Bachelorstudium dient der fachwissenschaftlichen und der fachdidaktischen, der pädagogisch-wissenschaftlichen, bildungswissenschaftlichen und der schulpraktischen Grundausbildung als Berufsvorbildung in jeweils zwei Unterrichtsfächern für das Lehramt an Mittleren und Höheren Schulen. Voraussetzung ist die systematische Auseinandersetzung mit künstlerischen, wissenschaftlichen und pädagogischen Inhalten sowie Methoden des jeweiligen Unterrichtsfaches. Das Studium orientiert sich sowohl am Stand der Erschließung der Künste als auch am Forschungsstand der beteiligten Wissenschaften, nimmt Bezug auf die Lehrpläne der Mittleren und Höheren Schulen und die darin enthaltenen allgemeinen und ganzheitlichen Bildungsziele. Das Bachelorstudium Instrumentalmusikerziehung kann nur in Kombination mit dem Bachelorstudium Musikerziehung studiert werden.

Ziel des Bachelorstudiums ist die Berufsvorbildung für die Ausübung des Lehramts an Mittleren und Höheren Schulen. Eine Lehrbefähigung kann nur bei konsekutiver Belegung des entsprechenden Masterstudiums erfolgen. Darüber hinaus eröffnet das Bachelorstudium weitere Berufsfelder, wie außerschulische Jugenderziehung, Erwachsenenbildung, Kultur- und Medienarbeit u.a.

Ferner soll das Studium zur Persönlichkeitsbildung und Entfaltung sozialer Kompetenzen der Studierenden beitragen: Die Studierenden sollen befähigt werden, künstlerische und gesamtgesellschaftliche Entwicklungen wahrzunehmen und mitzugestalten.

 


Aufbau und Gliederung


Das achtsemestrige Studium ist modular aufgebaut. Ein Modul ist die Zusammenfassung von Lehr- und Lerninhalten zu thematisch und didaktisch sinnvollen Einheiten des Studiums. Die Bezeichnungen und inhaltlichen Umschreibungen (Studienziele) der einzelnen Module sowie die Zahl der für jedes Modul zu erreichenden ECTS- Anrechnungspunkte und die Art der Leistungsbeurteilung sind im Curriculum festgelegt. Die Modulbeschreibungen verweisen auf die entsprechenden Lernergebnisse und Kompetenzen.

Der Gesamtumfang für das Bachelorstudium Lehramt beträgt 240 ECTS- Anrechnungspunkte. Das entspricht einer vorgesehenen Studiendauer von 8 Semestern. Dabei sind zwei Unterrichtsfächer in frei wählbarer Kombination, bildungswissenschaftliche und schulpraktische Studien zu absolvieren.

Für Lehrveranstaltungen und Prüfungen, welche in Modulen zusammengefasst sind, sowie für die zu erstellende Bachelorarbeit werden insgesamt 240 ECTS- Anrechnungspunkte vorgesehen. Dabei sind je Unterrichtsfach aus Fachwissenschaften und Fachdidaktik 100 ECTS-Anrechnungspunkte und aus Bildungswissenschaften und Schulpraxis 40 ECTS- Anrechnungspunkte vorzusehen.

The aim of the Teaching Study Programme at the Universität Mozarteum Salzburg is to provide vocational training for teaching at middle school level or higher educational facilities, pedagogical institutes, as well as a variety of career options such as non-school related youth work, adult education, cultural activities, multimedia, etc.
The programme is geared towards the inclusion of the arts as well as research findings of the relevant disciplines, in the context of the curriculum for middle and high schools, and pedagogical institutes with their general and holistic educational goals.

Special competence such as learning to play an instrument or skills in singing technique, various learning and technical approaches to playing the instrument/singing, methods of practice and how they can be taught, as well as the ability to combine instrumental knowledge with general musical, music-theoretical and musicological subjects are conveyed.

The course lasts 9 semesters and is divided into two study segments.
The 1st study segment covers 4 semesters; the 2nd study segment covers 5 semesters.
During the 2nd study segment, an academic thesis must be written on one of the main study subjects.

Besides relevant practice-oriented training in the educational and academic sphere the course comprises compulsory study of the piano and singing.  A different main artistic subject, other than the piano or singing, can be chosen.  Training is given in singing as well as in two instruments (as an alternative for the 2nd instrument various instruments can be chosen which are relevant to teaching practice, duration 6 semester week hours).

First diploma exam

The first diploma exam is officially passed when all the required courses from the 1st study segment have been passed successfully.


Second diploma exam

The 2nd diploma exam consists of:

•    the successful completion of all mandatory course exams from compulsory and elective subjects from the 2nd study segment, and also main subject exams from the 2nd study segment
•    completion of the envisaged special exams (cf. the homepages of the individual departments)
•    diploma project in one of the two teaching subjects
•    exam before a board referring to the diploma project, in so far as this was written on music education or teaching an instrument. In the subject combination A1 and A2 an additional exam is envisaged on part of the academic field chosen by the student from the second teaching subject.
•    exam in the artistic main subject
•    exam before a board in the subject music educational theory
Mag. Mag. Christine Augustin-Goehlert
Britta Bauer BA. MA.
Mag.art. Maximilian Bauer Priv.-Doz.(Standort: Innsbruck)
Franz Baur (Standort: Innsbruck)
Mag. Reinhard Blum (Standort: Innsbruck)
Univ.Prof. Mag. Herbert Böck
Univ.Prof. Thomas Böckheler
Ellen Braslavsky
Ao.Univ.Prof. Johann Brüderl
Ao.Univ.Prof. Wolfgang Brunner
Dr.phil. Ingrid Czaika (Standort: Innsbruck)
Mag. Francois-Pierre Descamps (Standort: Innsbruck)
Mag. Klaus Eibensteiner
Univ.Prof. Mag. Stan Ford HonDL
Mag.art. Gunnar Fras (Standort: Innsbruck)
Martin Fuchsberger MA.
Ao.Univ.Prof. Maria-Bernadette Furch (Standort: Innsbruck)
Ao.Univ.Prof. Maria-Bernadette Furch
Univ.Prof. Mag.art. Isabel Gabbe (Standort: Innsbruck)
Ao.Univ.Prof. Dr. Wolfgang Gratzer
Dr.phil. Stefan Hackl (Standort: Innsbruck)
Em.o.Univ.Prof. Dr. Albert Hartinger
Univ.Prof. Dr. Heike Henning (Standort: Innsbruck)
Ao.Univ.Prof. Dr. Thomas Hochradner
Mag.art. Regina Hopfgartner
Univ.Prof. Kurt Hüttinger (Standort: Innsbruck)
Mag.art. Christos Kanettis
Hannes Kerschbaumer BA. MA.(Standort: Innsbruck)
Mag. Wolfgang Kogert
Mag.art. Veronica Kröner
Ao.Univ.Prof. Tünde Kurucz
Philipp Lamprecht MA.
Univ.Prof. Dr. Armin Langer (Standort: Innsbruck)
Univ.Prof. Dr. Martin Losert
Florian Maierl
Univ.Prof. Gottfried Menth
O.Univ.Prof. Dr. Heribert Metzger
Mag. Mag. Olga Mikhaleva
Mag.art. Chungki Min
Florian Müller
Bärbel Müller
Mag. Mag. Dr. Petra Music MA.(Standort: Innsbruck)
Elke Niedermüller
Univ.Prof. Mag. Dr. Maria Nussbaumer-Eibensteiner (Standort: Innsbruck)
Harald Oberlechner (Standort: Innsbruck)
Univ.Prof. Mag. Dr.phil. Christian Ofenbauer
Toshio Oishi (Standort: Innsbruck)
Albert Osterhammer Priv.-Doz.
Dr. Helga Maria Palm-Beulich (Standort: Innsbruck)
Dr.phil. Iwan Pasuchin
David Paulig
Ao.Univ.Prof. Dr. Gerhard Pirklbauer
Regina Prasser MA.
O.Univ.Prof. Mag. Norbert Prasser
Alexandru Preda
Mag.art. Fausto Quintabà
Univ.Prof. Beatrice Rentsch
Ao.Univ.Prof. Lucy Revers
Mag. Alexander Ringler
Christoph Rösel (Standort: Innsbruck)
Walter Rumer (Standort: Innsbruck)
Univ.Prof. Mag. Eva Salmutter (Standort: Innsbruck)
Univ.Prof. Mag. Norbert Salvenmoser
Mag. Josef Klaus Schellander
Vera Schoenenberg (Standort: Innsbruck)
Ao.Univ.Prof. Dr. Michaela Schwarzbauer
Regina-Sibylle Sgier
Kerstin Siepmann (Standort: Innsbruck)
Univ.Prof. Maria Isabel Siewers de Pazur (Standort: Innsbruck)
Marion Spingler (Standort: Innsbruck)
Univ.Prof. Karl Steininger (Standort: Innsbruck)
Mag. Gertraud Steinkogler-Wurzinger
Eva Maria Steinschaden-Vavtar
Ao.Univ.Prof. Claudius Tanski
Univ.Prof. Dr. John Thomasson
Paolo Tomada (Standort: Innsbruck)
Michael Tomasi (Standort: Innsbruck)
Laurence Traiger (Standort: Innsbruck)
Mag.art. Marco Treyer (Standort: Innsbruck)
Biliana Tzinlikova
O.Univ.Prof. Peter Ullrich (Standort: Innsbruck)
Friederike Wagner-Leinhäupl (Standort: Innsbruck)
Mag. Peter Waldner (Standort: Innsbruck)
Johannes Wilhelm BA. MA. Priv.-Doz.
Andreas Johannes Winkler
O.Univ.Prof. Mag. Dr. Franz Zaunschirm
Konrad Zeller (Standort: Innsbruck)

Zulassung

Im Rahmen des Bachelorstudiums sind zwei Instrumente aus unterschiedlichen Instrumentengruppen oder ein Instrument und Gesang als Künstlerische Hauptfächer zu studieren. Als Künstlerische Hauptfächer können alle am Standort angebotenen Instrumente sowie Gesang gewählt werden. Die Künstlerischen Hauptfächer Chorleitung und Tanz des A1-Studiums können im A2-Studium nicht als Künstlerische Hauptfächer belegt werden. Die Instrumentenwahl ist bei der Anmeldung zur Zulassungsprüfung anzugeben.

Die Zulassung setzt neben der allgemeinen Universitätsreife die Beherrschung der deutschen Sprache (mindestens Niveau B2 ? gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen GER 2001) und die Ablegung einer Zulassungsprüfung zur Feststellung der künstlerisch- pädagogischen Reife voraus.

 

Die Zulassungsprüfung zum Bachelorstudium Instrumentalmusikerziehung besteht aus folgenden Teilprüfungen:

 

1. Erstes Künstlerisches Hauptfach

2. Zweites Künstlerisches Hauptfach




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